15 Mayıs 2014 Perşembe

Picasso : Doğduğu Evden Gravürler ve Seramikler

Pablo Ruiz Picasso
Ben beyaz bir babadan ve Endülüslü küçük bir can suyundan doğdum, ben Malaga’nın benim soyumu sürdüren başı yasemin çiçeklerinden bir taçla bezeli boğası Percheles’te on beş yaşında bir kızın kızının kızı olarak dünyaya gelen bir anneden doğdum.

Bu sözler dünyaca ünlü ressan Pablo Picasso ait. Pera Müzesinde geçtiğimiz ay son bulan bir sergide ressamın eserleri ile tanışma fırsatı buldum. Serginin girişinde bu kısa özgeçmişi okuyunca ne kadar ünlü olursa olsun bir yakınlık hissettim sanatçıya karşı.


" Doğduğu Evden Gravürler ve Seramikler" adlı sergide sanatçının çocukluğunda itibaren hayatından izlere tanık oldum. Meşhur resimleri yoktu. Ancak onlar kadar değerli çalışmalar vardı karışımızda. Özelikle seramik üstüne yaptığı yüz figürleri günümüzün meşhur gülen surat karakterlerine benzemesi dikkatimi çekti.
Gravür çalışmalarında ise yine kendine göre güzelliği anlayışı bu sefer çizgilerle ifade etmiş. Aile bireyleri oyun oynarken gördümüz çalışmalarda ise çocukluk dönemine ait izler görülüyordu.


Picasso'nun temellerini attığı Kübist olarak adlandırılan resim tekniğinin ilk çalışmaları bu sergideki gravürlerde yer almakta. Kübizm şu şekilde açıklanmaktadır.
Kübist tabloların genel özelliği, geometri ve geometrik şekillerin kullanılmasıdır. Resmedilen nesneler geometrik formlar oluşturacak şekilde basitleştirilmiş yahut geometrik şekillere bölünmüştür. Kübizmin bir diğer özelliği de uzaydaki üç boyutlu bir cismi iki boyutlu yüzeye aktarma çabasıdır. Bu amaçla Picasso, şekilleri yanal yüzeylerine bölüştürüp her birini iki boyutlu yüzeyde göstermeye çalışır. Yine bu nedenden portrelerindeki insanların hem profili hem de önden görünüşü görülmektedir.
----
Picasso'dan bir alıntı :
Alman savaş uçaklarının acımasızca bombaladığı İspanyol kasabası Guernica’yı resmeden tablosu savaşın koyu dehşetini yansıtmasıyla ünlüdür. Bir sergide faşist Alman General Picasso’ya sorar:
“Bu resmi siz mi yaptınız?”
Büyük bir nefret duygusuyla Picasso yanıtlar:

“Hayır, siz yaptınız!”
Bu resim Picasso'nun savaşa ve cbombalanmasına karşı duyduğu güçlü nefreti anlatmaktadır. Resimdeki insan ve hayvan figürleri acı, hüzün ve savaşa karşı duyulan nefreti yansıtmaktadır.
Picasso - Guernica







0 yorum:

Yorum Gönder

 
Design by Wordpress Theme | Bloggerized by Free Blogger Templates | free samples without surveys