23 Mayıs 2013 Perşembe

Van Gölü'nün Tarih ve Doğasında Dört Gün

Akdamar Kilisesi
"Genişletilmiş Büyük Van Gölü Projesi" adı altında çıktığımız seyahatten binlerce fotoğraf ve kucak dolusu hatıralarla döndük. Türkiye'nin en doğusunda dolu dolu 4 gün geçirdik. Merkezini Van Gölü'nün aldığı gezide gölün etrafında serpiştirilen binlerce yıllık şehirlerde 1500 km yol katettik. Şair sanki meşhur dizelerini buralar için yazmış. Orada bir köy var uzakta gezip görmediğimiz ama biz gidip gördük. Gördüklerimizi de en detayına kadar anlatacağım. Bu yazıda dört gün boyunca bende kalan izlenimleri maddeler halinde aktaracağım.

• Van Gölü 430 km lik sahil şeridi ile deniz ünvanını gerçekten  hakediyor. Sahil karşı kıyılar hayal meyal gözüküyor o kadar uzak.
  • Gölün yumuşak havası tüm yöreye sirayet etmiş. Bereket getirmiş topraklara.
  • 3 il merkezi 12 ilçe merkezini ziyaret ettik. Hepsinde büyük bir tarihi miras var. Neredeyse hepsinde bir kale var. Bu tarihte göl çevresinin nedenli önemli olduğunu gösteriyor.
  • Ahlat, Çelebibağ ve Gevaş olmak üzere  3 büyük Selçuklu Mezarını ziyaret ettik. O kadar büyük mezarlıklar ki ecdat anıtsal mezar taşları ile mührünü bu topraklara atmış. Yine Kümbetler yani türbeler her yerdeler.
  • Yöre insanından duyduğumuz iki cümle var. Birinci "Hocam Hoşgeldiniz". İkinciside "Başım Üstüne". Ne güzel saygı ifadeleridir.  O kadar saf o kadar içten ki. Hayran olmamak elde değil.
  • Her yerde göl her yerde dağ var bu topraklarda. Ağrı, Tendürek,Süphan, Nemrut, Artos dizilmişler resmen sahil kenarlarına.
  • Sudan yana bir eksiği yok yörenin. Göl yoksa nehirler var gürül gürül akan. Bahar gözün alabildiği her yan yemyeşil. Birde rengarenk çiçekler sarmış dört bir yanı.
  • Hiç görmediğim kadar büyük ve küçük baş hayvan gördüm gezide. Dağ taş sürü dolu.
  • Tarihi şehirlerin bir çoğu antik şehre dönüşmüş. Artık yaşam yok. Ardı arkası kesilmeyen savaşlardan yok olmuş hepsi. Yeni şehirlerde ise ruh yok.
  • İstanbul, Ankara tebelarına alışkın olan bizlerin , Ağrı, Van, Muş, Diyarbakır, Hakkari hatta İran tabelalarını görmesi çok ilginç geldi. Normalde adetimiz olmadığı halde çekmediğimiz kadar tebela fotoğrafı çektik.
  • Normal sahil kasabasında hissettik kendimizi Van sahillerde dolaşırken.
  • Van Kahvaltısı yapamadık ama Bitlis Büryanı yedik hemde ne yedik. Bitlis bahsinde bol bol anlatacağım.
  • Bitlis, gezinin sürprizi çıktı. Gördüğüm en ilginç şehirlerden bir tanesi.
Van Gölü Gezi Rotası
4 günlük geziyi aşağıda başlıklarda anlatmaya çalışacağım.  O kadar çok anlatacak yer var ki. Bunun için bile baya bir mesai harcamam gerekecek.

• Van: Van Kalesi
  • Erciş: Çelebibağ
  • Muradiye, Muradiye Şelalesi ve Köprüler
2.Gün : Muradiye-Doğubeyazıd-Malazgirt-Adilcevaz
  • Çaldıran : Çaldıran Ovası, Tendürek Dağı
  • Doğubeyazıd : İshak Paşa Sarayı, Gürbulak Sınır Kapısı, Meteor Çukuru, Ağrı Dağı
  • Hamur
  • Malazgirt
3.Gün : Adilcevaz-Ahlat-Bitlis
  • Adilcevaz: Süphan Dağı, Arin Gölü, Aygır Gölü
  • Ahlat: Selçuklu Kümbet ve Mezarları,
  • Nemrut Gölü
  • Bitlis
4.Gün : Bitlis-Tatvan-Gevaş-Güzelsu-Van